30 Sept 2014

Hias Bunga Dinding English Style



Salam semuanya..

Dan tentu tgok tajuk entri kali ni pun mcm dah teruja sikit kan.?? Dengan menggunakan idea luar biasa ku ini, tercetusla idea untuk cara2 hias bunga pada dinding TANPA GUNA PAKU ATAU MENGGUNAKAN RAK GANTUNG. Ops! Ini idea ku sniri yew, bukan ciplak dari mana2. Sebelum tu nk inform..bukan semua bekas bunga ya, sila harap maklum. Jom tengok macmna jenis bekas bunga yg su maksudkan ni.



Yang macm ni..nampak kan?? Pastikan ia plastik ye, bukan dr sumber kaca atau seramik atau yang sewaktu dengannya. Boleh di dapati di kedai2 hiasan dengan pelbagai size.

Lets DIY!!!!  Takmo nk sembang banyak kita mulakan projek!! Barang2 yg wajib perlu ada :




1. Mestilah bunga!! Kalau xnak letak bunga pun takpa,  letakkla daun2 ke, teddy bear yg kecik2 ke atau apa2 saja ikut kreativiti masing2..oraitt???

2. Mestilah kena ada gam elektrik. FYI, gam elektrik ni dibeli masa sue sibuk nk wat hantaran untuk diri sendiri pada 4 tahun lepas.!! Sgt lama kan ia berkhidmat.Alhamdulillahh masih ok smp skg.

3. Kena la ada bekas bunga plastik. Tak kira la nk buat 2 ke atau 1 je ke..ikut keperluan memasing..Oleh itu, klu pasu banyak, bunga pun kena banyak.


4.Wajib ada gunting untuk potong tangkai kumtum bunga tu.


Kemudian.ikut step ni :





Potong tangkai bunga dengan menggunakn gunting.




Panaskan gam elektrik dan tekan pada permukaan kelopak bunga tu..(tekan sikit je) Lepas tu kita lekatkan ia dalam pasu (posisi pasu seperti dalam rajah di atas)






Kemudian kita ulang step diatas hingga menutupi ruang dalam pasu tu dan mcm nila rupanya..nice kan??? Terpulangla nak letak berapa kuntum.Su letak 6 kuntum baru nampak gebu gebas.hehe..

Ops!! Sebelum tu, pemilihan warna bunga pun penting ye..sebagai tips, Pemilihan warna2 pastel atau lembut sesuai untuk tema gaya english.





Kemudian kita sambung semula pada pasu yang ke-2 atau ke-3.







Bila dh siap, kita boleh tentukan samada kita nk lekatkan ia secara bertindih, atau



Dilekatkan secara 1 persatu...atau,




Disebabkan sayang nak lekat pada dinding, boleh juga dijadikan hiasan di atas meja atau dimana2 sahaja. Tapi tujuan kita nk lekat pada dinding, so follow jela ek.huhu.




Apa yg kita perlu buat, kita hanya gamkan saja ia di belakang pasu bunga tu dan boleh cepat2 uols tampalkan pada dinding pulak.Jangan biarkan gam mengering di luar terlalu lama ok.

Note : Setelah digamkan pada dinding, ia mudah untuk menanggalkanya semula TAPI, cat pada dinding akan turut tertanggal tertakluk KETEBALAN gam yang uolss letakkan pada belakang pasu tersebut. Clear kn???


Jom tengok hasilnyaaaaa.....



⬇🎀⬇
⬇🎀⬇





Taraaaaa!!!!!!! Santek kan?? Apa lagi..next is your turn  to do it ur own.!!! I wish u have a great idea & good luck dear!!








2 comments:

  1. Sangat menarik idea sis. Teruja untuk DIY juga. Jemput singgah ke blog saya ��

    http://atiekamis.blogspot.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yer..semua org kreatif...kan??kan?? Ok nnti su visit ok. :) salam perkenalan.

      Delete